Bedre tjenestetilbud for syklister

Bane NOR

Bedre tjenestetilbud for syklister

Bane NOR ønsket i dette prosjektet nye løsninger som ville gi et bedre tjenestetilbud for syklister som benytter seg av togstasjonene. Kobla har nå utviklet en løsning som premierer de som kombinerer sykkel med tog.

Tidsperiode

Mai 2022 – februar 2023

Utfordringsvideo

Om behovet

Som et supplement til stasjonstilbudet ønsket Bane NOR å utforske produkter og tjenester som kunne stimulere til en sømløs reiseopplevelse ved bruk av sykkel. Løsningen Bane NOR var på jakt etter skulle gi brukeren mer lyst til å velge sykkel, fordi det resulterte i et godt tilbud ved stasjonen og syklistenes behov ble prioritert. Dette skulle oppnås ved å ivareta syklistenes helhetlige behov på en bedre måte enn dagens situasjon.

Bane NOR ønsket en løsning som kunne bidra positivt for å oppnå følgende målsetninger:

  • Flere som ønsket å bruke sykkel
  • Flere som valgte å bruke sykkel i kombinasjon med tog
  • Økt tilfredshet hos syklister
  • Effektiv bruk av Bane Nors arealer

Du kan lese mer om behovet i dokumentet "Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse".

Om løsningen

Kobla vant konkurransen, og har utviklet en digital løsning som premierer syklister som tar sykkelen til stasjonen. Løsningen vil premiere både de som allerede bruker sykkelen, men vil også virke som et insentiv for de som ikke bruker sykkel i dag. Løsningen piloterte tre ulike insentiver.

Interessert i løsningen? Ta kontakt med Kobla.

Demonstrasjon av løsningen

Dokumenter brukt i konkurransen

Konkurranseregler StartOff: Bedre tjenestetilbud for syklister
docx 136.72 KB
Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse, Bedre tjenestetilbud for syklister
docx 68.75 KB
Vedlegg 2: Mal for idéskisse, Bedre tjenestetilbud for syklister
docx 72.72 KB
Vedlegg 3: StartOffs forsknings- og utviklingsavtale, Bedre tjenestetilbud for syklister
docx 87.84 KB

StartOff

Bane NORs prosjekt var en del av StartOff-programmet. StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.

Kontaktinformasjon

Ta kontakt via sparretelefonen for mer å få mer informasjon om prosjektet, den offentlige virksomheten eller gjennomføring av innovative anskaffelser.

Sparretelefonen
  • e-post sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • telefon 404 34 830
Oppdatert: 17. januar 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.