Patentstyret

En god overgang til en ny arbeidshverdag

I 2024 flytter Patentstyret inn i nye lokaler. Overgangen til aktivitetsbaserte arbeidsplasser skaper både nysgjerrighet og motforestillinger. Det vi ønsker hjelp til er å utvikle et kulturbyggende verktøy som kan bidra til å skape forståelse, trygghet og som kan motivere Patentstyret i overgangen fra den arbeidshverdagen vi kjenner til noe som blir nytt for oss alle. 

MER OM BEHOVET

De nye lokalene våre vil kreve at vi endrer arbeidsrutiner. Lokalene skal være fleksible og arealeffektive og støtte opp om nye samarbeidsformer og arbeidsplassløsninger. Det at den kjente og forutsigbare arbeidshverdagen endres kan være utfordrende for oss: vi skal over fra noe som er kjent og trygt, til noe som er nytt og man er usikker på. Denne usikkerheten kan føre til at flytting til nye lokaler blir møtt med motforestillinger, som igjen fører til produksjonstap for organisasjonen og kundene/søkerne våre, samt dårligere arbeidsmiljø. For å unngå dette tror vi at nøkkelen til en vellykket endring av arbeidshverdag må vi skape gode opplevelser rundt det som skal skje og en positiv innstilling hos våre medarbeidere.

Det vi ber om hjelp til er å utvikle et kulturbyggende verktøy som kan bidra til å skape forståelse, trygghet og som kan motivere oss i overgangen fra den arbeidshverdagen vi kjenner til noe som blir nytt for oss alle.

Vi ser for oss noe mer enn et klassisk e-læringskurs. Kanskje i form av et spill, en app, eller noe som introduserer, men også visualiserer og involverer hver enkelt i det som skal skje. Kanskje kan det vise hvordan måten man jobber på i dag kan ivaretas i den nye arbeidshverdagen? Et verktøy som motiverer og belønner de som bruker det, og som på sikt kanskje kan bli en integrert det av arbeidsdagen.[

Ønsket resultat av løsningen:

  • At alle våre medarbeidere er mer positivt innstilt til de forestående endringer etter å ha brukt verktøyet.
  • At flytting til nye lokaler oppleves som positivt både for individet og organisasjonen
  • Vi ønsker at verktøyet skal gjøre våre medarbeidere mer bevisst på hvilke aktiviteter som fyller arbeidshverdagen til den enkelte (arbeid der man jobber konsentrert og uforstyrret, åpent og tilgjengelig, eller i møter eller i samhandling med andre osv), og en introduksjon til hvordan dette kan fungere i en ny aktivitetsbasert arbeidshverdag.
  • Vi ønsker at verktøyet kan demonstrere hvordan de oppgaver og arbeidsmåtene vi tar med oss videre kan innplasseres i en ny aktivitetsbasert arbeidshverdag.
OM PATENTSTYRET

Markedsmuligheten

En god løsning som kan bidra til å skape forståelse , trygghet og som kan motivere Patentstyret i overgangen til ny arbeidshverdag, vil bli kjent for andre deler av offentlig sektor. Vi håper på en løsning som kan være nyttig for andre offentlige og private virksomheter som skal inn i endringsprosesser som innebærer en forandring i arbeidshverdagen med nye arbeidsprosesser. Leverandøren vil få mulighet å presentere løsningen på StartOffs demodag der andre potensielle kjøpere fra offentlig sektor deltar. StartOff vil gi leverandøren en introduksjon til rammeverket rundt offentlige innkjøp.

Prosjektløp

Patentstyret er oppdragsgiver mens StartOff-teamet bidrar med støtte underveis i prosessen. Figuren viser tidslinje og innhold for prosjektløpet:

Tilgjengelige ressurser underveis i prosessen

  • Prosjektleder (behovseier) fra Patentstyret
  • Prosjektleder fra StartOff

Viktige datoer

  • 25 .november 2021 - konkurransen kunngjøres
  • 9. desember 2021 - frist for å melde interesse for matchmaking
  • 7. januar 2022 - frist for å levere ideskisse
  • 28. januar 2022 - oppstart fase 2 ,"Utforske alternativer" (varighet 3 uker)
  • 14. mars 2022 - oppstart fase 3, "Utvikle løsningen" (varighet 15 uker)

Hvordan delta?

  1. Les nøye gjennom behovsbeskrivelsen.
  2. Fyll ut idéskissemalen og legg ved firmaattest.
  3. Send i idéskisse og firmaattest her innen 7. januar 2022 kl. 12.00.

Matchmaking

Behovsbeskrivelsen legger til grunn at det er ønskelig med kompetanse på både endringsprosesser og digitale verktøy. Dersom din bedrift dekker det ene kompetanseområdet, men mangler det andre, kan dere styrke deres vinnersjanser ved å  samarbeide med noen som kan utfylle dere, for å kunne levere et helhetlig forslag. Vi bistår dere med å komme i kontakt med andre potensielle samarbeidspartnere dersom dere fyller ut skjemaet under!

Oversikten over bedrifter som søker etter partner med komplementerende kunnskap vil bli sendt ut til de som har benyttet skjema. Dere bruker oversikten til å ta direkte kontakt med aktuelle bedrifter. Patentstyret eller StartOff har ingen rolle i etableringen av konsortium/søkergrupper ut over å gjøre skjema tilgjengelig, sammenstille informasjon og sende ut informasjonen etter fristen 9. desember.

Partnerne i konsortiumet må avtale seg imellom hvem som blir kontraktens hovedleverandør og hvem som skal inngå som underleverandør i tråd med kontraktens punkt 3.3 og bilag 6. Vi oppfordrer leverandører som inngår i samarbeidet etablerer egne samarbeidsavtaler som regulerer ansvar og rollefordeling mellom partene.

Les mer om matchmaking her!

Interessert i å følge konkurransen?

Dersom du er nysgjerrig på utfallet og utviklingen i denne konkurransen kan du melde deg på vårt nyhetsbrev, så vil du motta invitasjon til StartOff sin demodag i mars. Her vil vinnerne av de siste StartOff-konkurransene vil vise frem det de har utviklet. Du vil også få høre om hvordan samarbeidet mellom oppdragsgiver og leverandør har vært underveis.